pondělí 7. května 2012

Signály z Pacifiku

Někdy člověk narazí na zají-mavou věc, i když jen tak prolaďuje různá pásma. To se mi stalo 3. května po 8. hodině ranní. Procházel jsem amatérské pásmo 20 metrů (14 MHz) a najednou jsem v jeho SSB části slyšel slabý a roztřesený signál. Roztřesený signál bývá předzvěstí něčeho zajímavého. Když je to po ránu, jedná se většinou o vzdálené stanice ze západního pobřeží USA nebo Kanady, třeba z Kalifornie. Nebo ještě z větší dálky, třeba z Havajských ostrovů. Anebo z Cookových ostrovů, to už bývá docela pěkný úlovek. A to byl ten případ.
     Když jsem slyšel na 14270 kHz značku E51JD, docela mne to překvapilo, protože nejsem tak zběhlý v prefixech všech zemí, ty známější samozřejmě znám, ale E51, to dávalo tušit něco výjimečného. Ale pak už jsem slyšel, že operátor se hlásí jako Jim a udává stanoviště Rarotonga, Jižní Cookovy ostrovy. Rarotonga je jeden z ostrovů, je malý, má rozlohu pouhých 67 km2 a 14 000 obyvatel, ale to nebrání, aby se na něm nerozkládalo hlavní město souostroví – Avarua.
     Jim udával výkon 100 W a anténu tri-bander. Jeho provoz nebyl nijak silný, sice dělal jedno spojení za druhým, ale pile-up slyšet nebyl. Na internetu jsem zjistil, že má dům kousek od letiště, samozřejmě na pobřeží, protože kopcovitý ostrůvek je obydlen jen v úzkém pruhu po obvodu.
     V té chvíli jsem litoval, že nemám po ruce vysílací zařízení. Takové spojení má něco do sebe. Ale mám alespoň nahrávku, kterou dávám i sem, do obvyklého přehrávače.
     Před několika měsíci dělal s Jimem spojení Honza OK2ZDL a do svého blogu si potom napsal:
     „Málokterý direkt QSL mi udělal takovou radost, jako ten od E51JD. Když jsem QSL koncem září 2011 odesílal, ani jsem nepředpokládal, že se dostane k majiteli, protože Jim, ZK1JD/E51JD nepoužívá manažera, ale zásilka putuje přímo na Jižní Cookovy ostrovy. Jaké bylo překvapení, když jsem 21. února našel ve schránce obálku s razítkem z ostrova Rarotonga - Cook Islands. Jak mi Jim napsal, obálku obdržel až po třech měsících od odeslání z OK a měsíc putovala obálka zpět k nám. Mimo QSL lístku, který pro mne znamenal potvrzení nové země DXCC, obálka obsahovala i originální minci 5 centů z Cookových ostrovů. Jim měl krásný signál, i když používá jen 100 W a tribander. Report oboustranně 56.“

     Tolik Honza a já mohu potvrdit, že Jim posílá krásnou lesklou 5centovou minci asi s každým QSL lístkem, protože ji od něj dostali i další amatéři. Je to pěkný pozdrav z dalekého Pacifiku.
     Slunečné květnové ráno přineslo překvapivé signály z velké dálky, skoro z opačné strany Zeměkoule, kde už se v té době Slunce sklánělo k obzoru, aby se ponořilo do vln největšího oceánu...