úterý 23. listopadu 2010

DX Asie (5)

Kmitočet 1134 kHz je v odpoledních hodinách volný, protože silný chorvatský vysílač tam začíná vysílat až večer. Od časného odpoledne, zhruba od 1300 UTC, se tam začínají objevovat vzdálené signály z Asie.
     Signál, který je na nahrávce, je výjimečný. Objevil jsem ho při delším sledování tohoto kmitočtu. Čekal jsem, jestli se tam neobjeví nějaká zajímavá stanice. Mezi několika slabými signály mne asi po 15 minutách zaujala jedna věc: zdálo se mi, že tam někdo hraje velmi dlouhou skladbu. Už trvala určitě 10 minut. Nevěnoval jsem jí nejdřív pozornost, až ta délka mne zaujala. Pak se signál trošku zlepšil a mně se zdálo, že se jedná o stejný, krátký hudební motiv, který se pořád opakuje.
     Začal jsem tedy nahrávat a zároveň jsem poslal e-mailem zprávu do světového DX fóra a několika známým DXerům, hlavně ve Skandinávii, protože jsem čekal, že by právě tam mohli signál slyšet (ve Skandinávii slyší vždycky všechno, to známá věc ........ s trochou nadsázky, samozřejmě). Zdálo se mi, že signál přichází z východu, čemuž odpovídala odpolední doba, která signálům z východního směru přeje.
     Netrvalo dlouho a ozval se Mauno Ritola, přední DXer z Finska. Také tuhle melodii slyší. Posílá nahrávku, která je lepší, než ta moje (to se dalo čekat, že?). Mauno si myslí, že se jedná o test nějakého vysílače, patrně v Indii, kde se několik nových vysílačů připravuje do provozu.
     Na nahrávkách (jedna je ode mne, druhá od Mauna) je slyšet velmi krátká melodie, která se opakuje po 3 sekundách. Moje nahrávka z kmitočtu 1134 kHz je z 6. listopadu kolem 1345 UTC, Mauno nahrával později. V příštích dnech už záhadný signál nebyl slyšet, takže jeho původ zůstal neobjasněný a ani se neohlásil někdo další, kdo by ho zachytil. Byl jsem rád, že se mi podařilo objevit signál, který slyšelo asi jen velmi málo DXerů, jestli vůbec...