pondělí 29. října 2012

První využití tuneru FM+

Jelikož příspěvky se tady zobrazují tak, že ten nejnovější je nahoře, čtenář asi neví, o čem je řeč v případě FM+, a tak doporučuji přečíst si nejprve příspěvek dole o tom, jak jsem změnil přijímací zařízení.
     FM tuner FM+, který pracuje ve spojení s SDR přijímačem Perseus, jsem měl možnost řádně otestovat až ve druhé polovině října, kdy nastaly opravdu mimořádné podmínky šíření. Předtím už jsem s ním také poslouchal, ale podmínky byly dost špatné.
Začalo to ve čtvrtek 18.10., kdy jsem slyšel odpoledne švýcarský vysílač Säntis (99.9, 101.5 MHz, 426 km). Druhý den ráno jsem objevil silné signály stanic ze Slovenska a Maďarska. Byly ze vzdáleností 400-500 km. To už jsou pěkné vzdálenosti, ale to nejlepší mělo nastat až v dalších dnech. Nebylo mi ale dopřáno, abych se toho zúčastnil, protože kvůli jiným povinnostem jsem musel pěkné DX stanoviště opustit. A tak jsem mohl jen z povzdálí sledovat, jak kolegové např. ve středních Čechách poslouchali FM stanice z Francie a dokonce z Belgie. V Přerově na Moravě byl zachycen německý vysílač v rekordní vzdálenosti těchto dnů – 750 km!
     Do mého arsenálu přibyla nová 9prvková FM anténa. Postavil ji kolega a k plné spokojenosti používají stejný typ dva lidé. Já teď budu třetí. Anténa si ale vyžaduje nějaké menší dodělávky, tak ji ještě na stožáru nemám. Na obrázku je vidět, jak vypadá.

 
     Mým zatím nejvzdálenějším FM vysílačem na tomhle místě je polský Plock na 96.1 MHz - 540 km. Je zajímavé, že jsem ho slyšel během nepříliš dobrých příjmových podmínek. Leží v azimutu 50 stupňů, tak asi v tomhle směru mám výhodný terén. Plock leží zhruba uprostřed Polska, takže je naděje, že by mohly být slyšet i vysílače umístěné dál na severovýchod. Ale nechci spekulovat, o Kaliningradu, Litvě nebo Bělorusku se mi zatím jen zdá...
 
Na dvou nahrávkách je maďarská stanice NeoFM z vysílače Budapešť (100.8 MHz, 490 km) a švýcarská stanice DRS1 z vysílače Säntis (101.5 MHz, 426 km).

Neo FM:


DRS1: