pátek 29. března 2013

Neobvyklá stanice z Alabamy


V březnu se mi podařilo zachytit neobvyklou stanici na střední vlně 1360 kHz. Na tomhle kmitočtu obvykle stanice z USA ani Kanady neslýchávám a tak mne tam hned angličtina zaujala. Stanice byla slabá, rušení od sousedních stanic velké. Pak jsem zaslechl výrazné slovo „móbíl“. Nemohl jsem uvěřit, že by sem proniklo něco z Alabamy, kde je Mobile hlavním městem, ani jsem zpaměti nevěděl, jestli na tomhle kmitočtu něco odtud vysílá. Ale pohled do seznamu to potvrdil: WMOB Mobile, Alabama!
     Druhý pohled padl na výkon vysílače a zase překvapení: noční výkon je jen 0,2 kW! Denní výkon je 5 kW, ale i kdyby zapomněli přepnout na noční výkon, tak by to byl pěkný úlovek. Po rozboru nahrávky jsem objevil několik identifikací „WMOB Mobile“ a náboženský charakter vysílání potvrdil, že se nemůže jednat o nic jiného.

     Stanice WMOB je poměrně málo významná stanice v Alabamě, vysílá vlastně jen pro malou oblast na pobřeží Mexického zálivu, kde město Mobile leží. Stanice ani nemá logo a je uváděna vždy jen jako součást Asociace Buddyho Tuckera, kde jsou celkem tři podobné stanice. Dva vysílací stožáry stojí na pobřeží, na malém pozemku u propletence dálničních nájezdů a výjezdů. Účinek anténního systému je směrový, sever-jih.


     Na azimutální mapce je vidět podle červené čáry, že signál jde velkou částí přes pevninu USA, kde šíření není ideální, a tím se liší od signálů většiny amerických stanic, které jsou u nás slyšet, protože jejich antény stojí na východním pobřeží a signály jdou do Evropy po moři.
     A ještě jedna zajímavost: vrtalo mi hlavou, proč výslovnost jména tohoto města zní „móbíl“ a nikoliv „mobajl“, jak by člověk u angličtiny očekával např. podle výrazu „mobile phone“. Ale už jsem na to přišel. Město Mobile má dlouhou historii, už od roku 1702 bylo hlavním městem tzv. Francouzské Louisiany, což byla kolonie a od toho pochází francouzská výslovnost jeho názvu.

Na nahrávce jsou dobře slyšet dvě identifikace „WMOB Mobile“ v sekundách :08 a :55. Hned na samém začátku slyšíme:
"This is Mobile Christian Voice right here at 13-60 on your AM dial - WMOB Mobile".
A ve druhé části nahrávky je i typický slogan, který tato stanice používá a který potvrzuje její nábožen-ský charakter:
"Keeping you in touch with God and in tune with Heaven."
Asi není třeba připomínat, že nejlepší poslech je se sluchátky, ve kterých jsou tyhle podrobnosti mnohem výraznější než při poslechu na vnější reproduktory.

1360 WMOB Mobile AL USA 2013-03-06 0520utc