neděle 19. srpna 2012

FRCN Kaduna 594 kHz

V poslední době proběhly zprávy, že v jižní Evropě je ve večerních hodinách slyšet vysílač FRCN Kaduna z Nigérie na 594 kHz. Bude slyšet i u nás? To jsem chtěl zjistit.
Využil jsem tedy nejbližší příleži-tosti, kdy jsem přijel na hájovnu a večer jsem kmitočet začal sledovat. Ale neslyšel jsem nic. Až 17.8. brzy ráno, před 5:30 hod., jsem zapnul přijímač a od večera naladěný kmitočet měl slabý signál s mužským hlasem. Signál se zlepšoval a pak už jsem poznal africký jazyk (je to Hausa, jak jsem zjistil později), proložený některými arabskými výrazy, jako Salam Alejkum apod.
     Hned jsem naladil také 6090 kHz na krátkých vlnách, kde je druhý kmitočet Kaduny. A bylo to tam, stejný program. Po 5:30 hod. ale signál už slábl a nedočkal jsem se už lepší kvality, než na začátku. Chtělo to tedy zkoušet ještě dřív.
     V téhle době byl v muslim-ských zemích svatý měsíc Ramadán, který skončil 18. nebo 19. srpna. Některé rozhlasové stanice vysílají během Ramadánu celou noc. To je případ i Kaduny, která by jinak měla začít vysílat až v 6:30. Ale už je pozdě, v té době už není nic slyšet.
     Vysílač FRCN Kaduna na 594 kHz má výkon 200 kW a je to poměrně nový vysílač, protože je v provozu teprve od roku 2009. Byl to dar Japonska pro rozvoj médií v Nigérii. Ve své době se o tomhle moderním vysílači dost psalo.
     Jelikož se po Ramadánu život v Nigérii vrátí do normálu, patrně se bude vysílat zase až od 6:30 hod. Takže zbude večerní doba na pokusy o zachycení exotického vysílače. Jedině až s přícho-dem podzimu a zimy, až bude slunce vycházet později, mohou se šance na ranní příjem na 594 kHz obnovit. Kmitočet je poměrně volný.
     Na krátké nahrávce jsem uprostřed přepnul na KV 6090 kHz a zase zpět na střední vlnu. Je jasně slyšet, že program je stejný.


FRCN Kaduna -NIG- 594 kHz