pátek 16. listopadu 2012

Listopadové houby

     Kdo by to řekl, že 12. listopadu se člověk může vrátit z lesa s pěknou hromádkou hub! Letošní úroda byla v našem kraji ubohá (i když jinde na Plzeňsku byli spokojeni). Už jsem ji vlastně uzavřel někdy v říjnu.
     Teď jsem na procházce lesem přišel na jedno známé místo, kde jsem v minulých letech nacházel houby. Teď jsem na ně ale vůbec nemyslel. Až když jsem viděl v dlouhé trávě velký, oslizlý a od slimáků ožraný klobouk, vzpomněl jsem si, jak jsem tudy v létě často chodil, houby pořád žádné a já jsem si říkal – Přece není možné, aby letos vůbec nevylezly.
     Teď jsem viděl první klobouk, kousek od něj další v lepším stavu, pak další a další. Všechno byly suchohřiby hnědé. Nasbíral jsem 15 pěkných kousků, dalších nejméně 10 jsem tam musel nechat, protože už byly ve špatném stavu. Vyrostly během prvního listopadového týdne. Atlas hub skutečně uvádí, že suchohřib hnědý může růst i v listopadu. Červivý nebyl žádný z nich, mouchy už nelétají. Zato některé byly okousané od slimáků. Ti jsou ještě aktivní a navzdory své omezené pohyblivosti najdou každou houbu.
     Celá houbová příhoda se odehrála na malém místě v okruhu asi 50 metrů. Procházel jsem potom ještě větší část lesa, ale jedlé houby už jsem žádné neviděl, jen pár prašivek. Listopadové překvapení připomnělo jinak dost skromné léto...