pondělí 31. prosince 2012

Na rádiových vlnách v prosinci

Moje rádiové zážitky v prosinci byly letos trochu netradiční. Může za to nové vybavení, které jsem si pořídil v létě. Komunikační přijímač Perseus mám vlastně hlavně v počítači, tedy v notebooku. SDR přijímač je sice ve tvaru malé krabičky, ale na ní nejsou žádné ovládací prvky, ke krabičce se připojí anténa, napájení a to je vše. Potom už vede jenom kabel k počítači a v něm se to všechno odehrává.
     Proto jsem dal pod titulek fotku svého současného pracoviště s vybavením. Víc nepotřebuji. K pozdnímu obědu (v 1504 UTC podle budíku) bylo rybí filé a brambory, tak jsem vyfotil všechno společně, když i jiní kolegové ze zahraničí i z domova rádi dávají do souvislosti své nadšení pro rádio s dobrým jídlem. Na displeji notebooku je vidět ovládací panel SDR přijímače Perseus, momentálně s naladěným kmitočtem 1071 kHz, což mi až při pozdějším prohlížení fotky připomnělo, že v té chvíli jsem sledoval vysílač AIR z Indie.
     Ze zajímavějších prosincových úlovků si vzpomínám na slabý signál stanice SIBC Honiara ze Šalamounových ostrovů v Pacifiku na 5020 kHz, slyšel jsem dva dny za sebou zapnutí vysílače přes zahájením ranního vysílání. U nás bylo v té době ovšem před 20. hodinou, přesně 19:47, u nich bylo 5:47 již dalšího dne.
     Z Pacifiku byly ještě slyšet večer kolem 21:00 stanice z Papuy Nové Guineje (3365 a 3905 kHz) a nepříliš častá japonská stanice Radio Nikkei z Tokya na 3925 a 9595 kHz.
     Na 1485 kHz jsem slyšel kolem 15:15 hod. poněkud zvláštní lotyšskou stanici Radio Merkurs (1 kW) z Rigy, která si libuje v dlouhých hudebních pořadech sestavených z německých šlágrů zpěváků typu „Heino“.
     Velkou radost jsem měl z mexické stanice XERF La Poderosa, Ciudad Acuňas na 1570 kHz (14. prosince v 7:50 hod.). Ta je na nahrávce, kterou připojuji na konci příspěvku. K poslechu je ale nejlepší vzít si sluchátka, bez nich není skoro nic slyšet. Identifikace „La Poderosa“ je v 15. a 25. sekundě.
     Na druhé nahrávce je identifikace stanice z ruského Dálného východu. Jedná se o regionální program z Kamčatky, který se vysílá v rámci přenosu celostátní stanice Radio Rossii (Rozhlas Ruska). Regionální program vzniká ve studiích ve městě Petropavlovsk Kamčatskij a vysílá se několikrát za den na krátké vlně 5930 kHz. U nás je sice také slyšet, ale velmi špatně. Proto jsem si ho poslechl přes přijímač Perseus v Japonsku a udělal jsem si nahrávku, abych věděl, jak se hlásí a mohl se na to připravit, až se budu pokoušet o přímý poslech. Identifikace zní: „Vy slušajetě Radio Rossii Kamčatka“. Na rozdíl od předchozí nahrávky je kvalita signálu mezi Kamčatkou a přijímačem v Japonsku vynikající.
     S přijímačem Perseus je dvojí zábava: když jsem v klidném prostředí hájovny, mohu s ním poslouchat přímo z éteru. Když jsem ale v Plzni, kde je velmi silné rušení od všech možných zdrojů, tak se s Perseem připojím k internetu a poslouchám přes jiné přijímače Perseus, které jsou rozmístěné po světě. Sice ne právě rovnoměrně, ale bývá jich kolem 30 i víc. Nikdo to neorganizuje, je třeba pochválit ty jejich majitele, kteří dají svůj přijímač k dispozici kolegům ve světě, aby si na něm mohli ladit. Zatím je nejvíc přijímačů v Evropě, Severní Americe a Japonsku. Jeden je v Austrálii a bohužel žádný zatím není v Jižní Americe ani v Africe.
     Ale není všem dnům konec a jistě se dočkáme pokrytí i dalších oblastí. Řekneme si to na konci dalšího roku...

A teď už slíbené nahrávky:


1570 XERF La Poderosa MEX 2012-12-14 0700utc IDsec15+25


5930 R Rossii Kamchatka RUS 2012-12-16 1900utc via RX in Japan