úterý 31. srpna 2010

Konec srpna – konec léta?

Proměnlivé, často deštivé počasí v posledním srpnovém týdnu nám příliš nepřeje, abychom dohonili to, co jsme v létě nestačili, zanedbali anebo co nám extrémní horka nedovolila. Člověk si říká, že až horka pominou a k podzimu nastane stabilnější počasí, tak se dá do věcí, které má naplánované. U mne to byla např. rekonstrukce anténního systému MiniWhip, který se skládá z dřevěného stožáru, samotné malé anténky a dlouhého koaxiálního kabelu. Na to je třeba alespoň půl dne pro nerušenou práci, hlavně nerušenou přeháňkami. Chci nejdřív porovnat starý kabel s novým, potom starý MiniWhip (byl venku déle než rok) s dosud nepoužívaným. Vyžádá si to měření a porovnávání signálů, které je u nízkých kmitočtů nejlepší dopoledne a kolem poledne, kdy jsou signály stabilní.
     Jirka z Kostelce nad Orlicí mi poslal svůj nový výrobek – anténu PPwhip. Byla popsána v Radio Revue (www.dx.cz). Chtěl bych ji zapojit do akce „rekonstrukce“ a řádně ji otestovat ve srovnání s MiniWhipem. Jirkovu anténu jsem vyfotil. Ten zkroucený drát je součástí antény, je to prut (whip), který vyrovnám a našroubuji na vrchol antény. Je dlouhý 82 cm. Proti MiniWhipu je to monstrum, které se chystá ukázat, co umí.
     Můj pobyt od minulého úterý se nese ve znamení smůly, už jsem o tom psal minule, ale abych si zdokumentoval do blogu vývoj událostí, zmíním ještě nepříjemnou sobotní událost s okem. Plánované víkendové práce s anténami jsem musel odložit, zůstal jsem raději pod střechou a čekal, co bude dál. V pondělí se při procházce lesem stala divná událost s tím samým okem, myslel jsem, že se jedná o nějakou komplikaci. Rychle jsem se vrátil. Vypláchnutí oka nepomohlo, už jsem propadal panice, že snad dochází k nějaké dezintegraci oka. Až druhé vypláchnutí vrátilo původní stav a ukázalo se, že došlo jen k souhře nepříjemných náhod. To mi vrátilo zase radost do života... do jisté míry...
     Rádiové vlny jsem sledovat nepřestal, každý den se děje něco zajímavého. Od včerejška mám políčeno na 1584 kHz na ukrajinský vysílač Verchovyna (1 kW), který má patrně regionální vysílání od 1700 UTC, jinak přenáší 1. program Ukrajinského rozhlasu. Musím to dneska prověřit. Je to vzácný, slabý vysílač v té změti mnoha dalších na silně obsazeném kmitočtu. Na 1539 kHz jsem slyšel neméně zajímavou stanici z afrického Džibuti (po 1700 UTC) se stejným programem, jako je na 4780 kHz. Dnes brzy ráno kolem 0400 UTC bylo dost živé tzv. X-pásmo středních vln (1610-1700 kHz) s americkými stanicemi.
     Zatímco píšu tyhle řádky, venku poprchává, fouká severní vítr a když jsem byl vyfotit na přední zahrádce trávu do blogu, dostal jsem krátkou spršku. Ještě netopím. Celý minulý týden se v bytelném domě (zdi mají 80-90 cm) držela letošní nejvyšší teplota 20,5 °C. Ale tomu už je konec, od soboty teplota pomalu klesá a dnes v úterý dosáhne patrně čísla 17. Asi zatopím 1. září. Loni to bylo až 9. 9. A až se začne kouřit z komína a v okolí to začne vonět hořícím dřevem, bude to jasná známka, že léto je pryč...