neděle 12. září 2010

Rádiový pozdrav z Podkarpatské Rusi


Vzácný rozhlasový signál přiletěl z Ukrajiny, z oblasti Karpat, východně od slovenské hranice. Slabý vysílač o výkonu pouhého 1 kW, navíc na velmi obsazeném kmitočtu 1584 kHz, si našel cestu až do západních Čech, na moji anténu umístěnou severně od Plzně.
     V hornaté krajině u města Verchovyna přenášejí středovlnným vysílačem regionální pořady z města Ivano-Frankivsk. Oblastní rozhlasová stanice má název ODTRK Ivano-Frankivsk. Zjistil jsem, že signál se na kmitočtu objevuje skoro denně. Je ale obtížné vystihnout den, kdy je slyšet začátek regionálního vysílání v 19 hodin našeho času (tj. 1700 UTC neboli 20 hodin ukrajinského času). Předtím vysílač přenáší 1. program Ukrajinského rozhlasu, který je slyšet mnohem lépe i na 675 nebo 1377 kHz.
     Původně jsem si myslel, že regionální program se jmenuje Radio Verchovyna, protože něco v tom smyslu jsem zaslechl v pořadu. Také jsem měl dojem, že slyším cosi jako „Verchovynskoje radio“, ale to byl asi jen klam.
Jisté je, že v 19 hodin se ozve znělka a ohlášení ženským hlasem „Hovorit Ivano-Frankivsk“. Pak běží zprávy a obvyklý regionální informační pořad s rozhovory apod. Signál má ale dlouhé úniky, někdy je úplně pohlcen italskými vysílači, plete se tam také skupina polských vysílačů stanice Twoje Radio, které vytvářejí mnohonásobnou ozvěnu.
     Člověk je tedy rád, když se poštěstí zachytit začátek vysílání s identifikací. Výsledkem mého několikadenního snažení je nahrávka, kterou jsem umístil do pravého slouce (DX JUKE BOX). Nahrávka je z 31. srpna.