úterý 28. června 2011

Léto na plné obrátky...

Ještě je červen a léto už to roztočilo na plné obrátky. Od začátku týdne je zase vedro. Když jsem v pondělí přijel na hájovnu, přivítala mne uvnitř domu příjemná teplota 17 °C. To jsem ale ještě netušil, co mne ten den čeká. Léto nemá jen příjemné stránky. Už mám zkušenost, že když den začíná nějak neobvykle, často na jeho konci řekneme – To byl zase jednou Den Blbec –, protože během něj dojde určitě k několika nepříjemným věcem. Měla mne varovat hned při příjezdu jedna sice maličkost, ale neobvyklá věc: na zahradě trhala bývalá paní hajná rybíz. Nic proti ní, má to dovoleno, ale byla to první neobvyklá věc.
     Krátce po odjezdu hajného a jeho paní přijelo velké terénní vozidlo a vylezli z něj dva civilisté a policista. Hned začali hulákat, jestli je někdo doma. Když jsem vystrčil hlavu z domovních dveří, začali křičet: „Policie!!!“ Oznámili mi, že ve zdemolovaném bývalém vojenském objektu v lese probíhá rozsáhlá kriminální činnost – rozkrádání materiálu – a jestli o tom něco nevím nebo jestli jsem neviděl velká auta něco odvážet. Jeden z návštěvníků byl majitel toho areálu, současně majitel firmy zabývající se zemními pracemi s těžkou technikou. Podle všeho velký pán. Měl dost silný hlas, když také křičel „Policie!“ Z toho titulu mi také vyčinil, že jsem nic nehlásil, když jsem před několika týdny slyšel v objektu hluk demolice, jak jsem zmínil. Mimochodem: psal jsem o tom i sem v minulém příspěvku o novém stožáru na anténu. Dal mi svoji vizitku, pak probíhalo chvíli klábosení přes plot, načež policista si vyžádal moje jméno, datum narození a telefon. Dodal, že je i v mém zájmu dívat se kolem, protože až to ti zlodějové rozkradou tam, přejdou sem a začnou rozebírat hájovnu. „Máte na střeše pěkný eternit“, uzavřel debatu policista, nastoupil do podnikatelova auta a všichni odjeli. To byla první docela nepříjemná událost.
     Odpoledne jsem zjistil, že ze zahrady nevidím anténu, kterou jsem prodloužil od jejího původního konce u plotu o dalších 100 metrů do lesa. Myslel jsem si, že leží na zemi, ale drát se úplně ztratil! To mě překvapilo, protože do toho zarostlého kouta lesa nemá nikdo důvod chodit, není tam žádná cesta a nikdy jsem tam nikoho neviděl. Asi nějaký houbař. Příležitost dělá zloděje. Škoda 100 metrů polního kabelu PK1.
     Pak jsem objevil na travnatém dvorku tři vosí hnízda v zemi. Letos se vosy nějak rozmnožily, už jsem zlikvidoval tři hnízda na půdě, jedno ve dřevníku a vím o dalších dvou. Z vos už strach nemám. Předloni jsem si při likvidaci hnízda v zemi na zahradě oblékal gumový plášť a vyrážel jsem na výpravu v 5 hodin ráno. Mezitím jsem poznal, že vosy nejsou agresivní, k likvidaci používám sprej proti vosám (Biolit Turbo HA-SYČÁK), je to dělo s dostřelem 5 metrů, takže je vhodné i na vysoký krov půdy, stodoly apod. Při likvidaci ale člověk může stát půl metru od hnízda a nic se neděje. Vosy mají dost starostí sami se sebou, aby rychle zmizely z dosahu smrtelného plynu. Jedna sice do mne narazila při zmateném útěku, ale nic se nestalo.
     Když jsem si k večeru sedal k rádiu, zapnu lampičku, ta jen blikla a žárovka byla pryč. Naštěstí jsem našel poslední dobrý kus. Je to ta malá, halogenová, 12 V / 20 W.
     Pak jsem se napil vody vytažené ze studny. Hladina nevypadala moc dobře, nabírám vodu pomocí PET láhve na provázku a tak do ní proudí částečně i voda z hladiny. Na pití nepoužívám vodu vytaženou čerpadlem, protože trubky jsou rezavé, voda je žlutá a páchne železem. Vodu nabranou lahví většinou převařuji (káva, čaj), tenkrát jsem se napil přímo z láhve a očekával jsem, co se stane během noci. Ale nic se nestalo. Noc jsem přečkal v klidu.
     Šel jsem spát ve 22 hodin a ráno mne něco tahalo z postele už ve 3:15. Venku bylo jasno a na východě bylo výrazné modré světlo. Nejdelší dny v roce se nezapřou. Příjmové rádiové podmínky byly dost bídné, tak jsem časného vstávání moc nevyužil.
     Když dopoledne přijel bývalý hajný s paní, kteří mají vedle malý pozemek s boudou a úly, šel jsem jim povědět o policejní návštěvě. Hajný právě vybíral z úlů plástve s medem a tak jsem dostal velký kus vosku, naplněný čerstvým medem. Je to úžasná pochoutka a bylo to sladké odškodnění za minulý den, který byl na zdejší klidné poměry neobvykle nepříjemný...