neděle 2. října 2011

Dobré příjmové podmínky v pásmu FM

Na konci září nastaly výborné příjmové pod-mínky v pásmu FM. Upozornilo na to několik kolegů z Prahy a Středočeského kraje. Podařilo se jim přijímat vysílače např. až z Dánska.
     To mne ne-nechalo klidným a přestože nemám na hájovně pořádné přijímací zařízení, jen malý přenosný přijímač s prutovou anténou, řekl jsem si, že to také zkusím. Dánsko sice neuslyším, ale mohlo by se mi podařit několik vzdálenějších vysílačů z okolních zemí.
     Ve čtvrtek 29. září jsem strávil ráno mezi 8:15 a 11:15 chozením po zahradě, hledáním nejlepšího místa a prolaďováním pásma FM. Bylo krásné počasí, ráno sice trochu chladno, ale pak se začalo oteplovat. Tři hodiny postávání na zahradě s přijímačem utekly jako voda (foto je z jiné příležitosti). Někdo by řekl – Proč sis nesedl na židli nebo ke stolku? To ale není tak jednoduché, prutová anténa přenosného přijímače musí být co nejvýš. Člověk sice nemůže držet přijímač pořád nad hlavou, ale vestoje se to nechá vydržet a je to optimální způsob, jak bez problémů ladit, mít přehled o údajích na displeji, otáčet s přijímačem, tedy i s anténou a hledat přecházením nejlepší místo. Někdy i metr dělá takový rozdíl, že na jednom místě je pěkný signál a na druhém není nebo už tam ruší jiný vysílač. Zapisování už je trochu horší, často jsem přecházel z místa na místo, a tak jsem měl kousek papíru a tužku v kapse. Podle seznamu jsem kontroloval až konečné zápisy po ukončení první etapy „akce“.
     Ze zahrady mne napadlo ještě zajít na půdu, která je asi o 5 metrů výš. Tam byly podle očekávání signály ještě silnější, ale projevovalo se tam rušení od blízkých bavorských vysílačů, před kterými jsem se na zahradě za domem mohl skrýt. Na půdu jsem zašel až po kontrole zápisků podle seznamu a vyjasnil jsem si některé kmitočty. Žádný nový vysílač už mi na půdě nepřibyl, což bylo důkazem, že místo na zahradě je vhodnější. Až tam budu stavět velkou anténu pro FM (8-prvkovou Yagi), mám už pro stožár vyhlédnuté místo u okna na severovýchodní straně.
     S přijímačem Etón E5 a jeho prutovou anténou se mi podařilo zachytit následující vzdálené vysílače (vybral jsem ty, které jsou vzdálené víc než 150 km):

344 km  Poznaň POL (92.4, 96.4, 100.9) 120 kW
285 km  Berlin D (99.7) 100 kW
274 km  Berlin D (107.5) 13 kW
270 km  Jeseník/Praděd CZE (88.1) 10 kW
184 km  Erfurt/Remda D (107.6) 60 kW
180 km  Wroclaw/Lubaň POL (103.6) 60 kW
155 km  Löbau D (107.6) 30 kW

Mapka ukazuje nejvzdálenější vysílače. Moje místo je označeno kroužkem, vysílače jsou označeny křížkem.

     Čtyři nejvzdálenější vysílače už druhý den ráno nehrály, a tak jsem byl rád, že se mi podařilo využít posledního dne výborných příjmových podmínek.
     Zkoušel jsem vlastně záměrně jen směr od západu na východ, protože z druhé strany ruší silné bavorské vysílače, v tom směru je i les a mírné převýšení a tak odtud nic významnějšího nečekám. Směr od severozápadu přes sever k východu je poměrně otevřený a první vážnější prozkoumání pásma FM v téhle lokalitě přineslo dobré výsledky s příslibem do budoucna, jestliže budu používat lepší vybavení.