středa 3. února 2010

Záhada mokré a suché boty

     Při úterní práci v lese jsem se brodil ve sněhu a tak byly nové kožené boty „farmářky“ po návratu a rozmrznutí mokré. To se projevilo ztmavnutím jinak světlehnědé kůže. Uvnitř ale byla zimní kožešina úplně suchá a tak jsem si nechal boty na nohou, protože v domácí obuvi byla u podlahy docela zima. Měl jsem sice obavy, že mokré boty mne budou studit ještě víc, ale to se nepotvrdilo, naopak, za chvíli v nich bylo příjemné teplo.

V té době byl už podvečer, seděl jsem u stolu s rádiem a počítačem a asi za hodinu a půl jsem si všiml při náhodném pohledu na nohy, že na pravé botě se objevují světlé skvrny, jakoby povrch boty usychal. Pak jsem tomu nevěnoval pozornost, až po třech hodinách, když jsem chtěl boty sundat, jsem zjistil, že pravá bota je úplně suchá, zatímco ta levá je pořád tmavá, to znamená mokrá!
     Někdo by možná namítl, že jsem seděl pravou stranou blíž ke kamnům, ale opak byl pravdou. Směrem ke kamnům byla levá bota, zatímco pravá bota byla ve směru k oknu. Jelikož jsem nepozoroval, že by teplota mé pravé nohy, která by snad vyhřívala botu zevnitř, byla výrazně vyšší, než teplota nohy levé, napadla mne jediná příčina oschnutí jen jedné boty: přízemní proudění vzduchu od okna ke kamnům, vůči kterému byla levá bota v závětří za pravou botou. Nebo byla příčina někde jinde?
     Také máte takové starosti?