pondělí 26. dubna 2010

Dubnové rádiové úlovky

Výborné příjmové podmínky po jižních trasách, které nastaly v první dubnové dekádě při neobvykle silných slunečních erupcích, jsem měl možnost využít už od 6. dne měsíce, když jsem přijel do rádiově klidného lesního prostředí. Hned první noc jsem objevil několik vzácných stanic z Brazílie v pásmech 31, 49 a 60 metrů. Některé jsem ještě nikdy neslyšel, jiné byly tentokrát neobvykle silné. I když… slovo „síla“ nemůže ctěný čtenář chápat tak, že to hrálo „jako Praha“. Vzdálené DX signály jsou mnohem slabší. Ale podle nahrávek, které jsem dnes zpracoval a uložil do „DX Juke Boxu“ v pravém sloupci tohoto blogu, si můžete udělat představu, jak to pěkně chodilo…
     Vybral jsem čtyři stanice z Brazílie. Když začnete přehrávat tu první shora, automaticky se vám budou přehrávat všechny další, pokud přehrávání nezrušíte. Stačí se tedy v klidu posadit a ponořit se do vzdálených signálů jižní polokoule:

Radio Voz Missionaria (Misionářský hlas) je náboženská stanice na několika kmitočtech KV, tady jsem ji nahrál na 5940 kHz. Je slyšet pěkný jingle, následuje ukázka z proslovu „šíleného pastora“ a na konci je kompletní identifikace s kmitočty (nepřeslechneme „kilohertzy“).

Radio Educacao Rural (4925 kHz) je ze všech čtyř stanic nejblíž – v Amazónii – a na nahrávce je závěr vysílání s modlitbou, hlášením času (22:01), kompletní identifikací a potom je slyšet vypnutí vysílače.

Radio Iguatemi z oblasti Sao Paula většinou není slyšet na 4975 kHz vůbec. V prvním dubnovém týdnu byl ale signál dobrý i přes malý výkon 1 kW. Slyšíme hlášení času (1:54) a dvakrát identifikaci.

Radio 9 de Julho ze Sao Paula má tady zapsaný zaokrouhlený kmitočet 9820 kHz, přesně je to 9818.8 kHz, tedy mimo kanál, tak jako u mnoha dalších brazilských stanic. Na nahrávce je slyšet ukončení pořadu A Voz do Brasil (Hlas Brazílie), což je celostátní hodinová zpravodajská relace, kterou musí všechny brazilské stanice povinně přenášet buď v 19 nebo ve 20 hodin. Pak hned následuje kompletní identifikace a zvony zvou k náboženskému vysílání.

Nahrávky jsou opravdu mimořádné a potvrdilo se, že při sluneční erupci sice zmizí signály na severních trasách, ale zato se zlepší ty jižní.
A byla by škoda toho nevyužít…