pondělí 3. května 2010

Květen: Až se zima zeptá…

Poslední týdny jsou jeden od druhého úplně odlišné: jeden je krásně slunečný, druhý je deštivý. Předminulý skoro propršel a nynější začal stejně. Minulý byl horký, slunečný a v noci dokonce s Měsícem v úplňku. Během týdne rozkvetlo všech pět třešňových stromů na zahradě.
     Suchého počasí bylo třeba využít ke shánění dřeva na topení. Poučil jsem se z konce zimy, kdy se zásoba dřeva povážlivě ztenčila a tak jsem začal s prvními teplými jarními dny svážet dřevo, které jsem v okolí objevil. Jelikož musím jet skoro kilometr daleko, vylepšil jsem přepravní zařízení, abych mohl přivážet větší množství.
Vozík dvoukoláček (odborný název: kárka) sice zůstal stejný, ale opatřil jsem ho řetězy, abych mohl větší klády líp svázat a na hrbolaté cestě nespadávaly, jako když jsem je dosud vázal provazem. Řetězy se výborně osvědčily a od té doby vozím pět nebo šest velkých klád a slabší kousky, nařezané na míru ložné plochy vozíku.
     Z provozních záležitostí na tomhle odloučeném místě ještě zmíním péči o oblečení, která zabere znatelně víc času, než v běžném městském bytu. Když tady nejsem týden nebo třeba celý měsíc, jako v březnu, některé kusy oblečení vezmu sebou k vyprání, jiné uložím do velkého igelitového pytle, aby neprovlhly a případně nezačaly dokonce plesnivět. Po návratu jsou věci v pytli dokonale suché, ale rozhodně nevoní, přestože nejsou vyloženě špinavé.

Řeším to tím, že je pověsím na dvůr na šňůru, nejraději na celý den. Když je slunečno a větrno, stane se neuvěřitelná věc: do večera z oblečení zmizí nepříjemný pach a dá se říct, že textilie dokonce voní! Takže nějakého zanedbaného a smrdutého poustevníka byste tady určitě nenašli.
     To mi připomnělo diskusi v jednom americkém radioamatérském časopisu, kde se čtenář ptal, jak je možné odstranit pach cigaretového kouře ze zařízení (přijímač nebo transceiver), které koupil od kolegy - kuřáka. Poradili mu osvědčený způsob: postavit zařízení ven, když je čerstvý vítr, otevřít skříň a nechat ho tam celý den, případně a další den.
     Příjemnější je vůně hořícího dřeva, která je všudypřítomná v domě, jako je tenhle. Teď na rozhraní jara a léta pálím modřínové větve, kterých se kolem v lese válí velké množství, pěkně praskají a mají překvapivě velkou výhřevnost. Navíc krásně voní…