čtvrtek 9. prosince 2010

DX Asie (8)

V 8. dílu seriálu o asijských DX stanicích v pásmu středních vln (MW), které byly u nás zachyceny, chci zmínit jak naše domácí snažení, tak i mezinárodní spolupráci. Už jsem o tom psal i v 5. dílu, kde jsme společně s finským DXerem Mauno Ritolou sledovali neznámý signál (krátkou hudební smyčku) na 1134 kHz.
     Tentokrát se jedná o čínskou stanici z nejvýchodnější provincie Heilongjiang. Provinční stanice Heilongjiang PBS (= People’s Broadcasting Station = Národní rozhlasová stanice) vyrábí úctyhodných 10 rozhlasových programů. Jedním z nich je tzv. Life Channel, to je program věnovaný nejrůznějším problémům běžného života (oblíbené jsou např. besedy o zdraví). Program tohoto typu má celá řada stanic i v dalších čínských provinciích. V éteru se většinou hlásí jako Life Radio. A tohle ohlášení jsem slyšel asi před měsícem na kmitočtu 1476 kHz. Příjem nebyl dobrý a nic jiného se mi nepodařilo zachytit, co by přineslo další podrobnosti. Když jsem studoval příručku WRTH 2010, zjistil jsem, že z čínských společností, které používají kmitočet 1476 kHz, má program Life Radio (resp. Life Channel) jen Heilongjiang PBS. Ale nikoliv na tomto kmitočtu, ale podle WRTH jen v pásmu FM.
     Čína je ale místem převratných změn, takže rok po vydání příručky už může být řada věcí jinak. Kontaktoval jsem tedy opět finského DXera Mauno Ritolu, se kterým je dobrá spolupráce a napsal jsem mu o zachycené identifikaci „Life Radio“. Nahrávku jsem neměl, protože špatný příjem nenahrávám a netušil jsem, že tam na mne najednou ženský hlas vykřikne ta jediná dvě srozumitelná slova. Mauno odpověděl hned, že prý snad v této provincii je v provozu nový vysílač a že možná vysílá tento program. Víc jsme se nedozvěděli. V té době jsem zaznamenal zprávu Chucka Huttona z USA, že na DX expedici v Britské Kolumbii na západě Kanady byl zachycen tento nový vysílač z východního cípu Číny.
Odpoledne 25. listopadu v 15 hodin našeho času jsem jako skoro denně sledoval kmitočet 1476 kHz, a tentokrát se tam před celou hodinou začala zase objevovat čínská stanice. Proběhlo časové znamení (3 nižší tóny a jeden vysoký, pištivý) a po něm jsem měl dojem, že slyším slovo „Heilongjiang“. To bylo radosti... ovšem člověk se může mýlit a někdy slyší to, co by rád slyšel. To už známe. Ale neváhal jsem a napsal znovu Maunovi. Tentokrát jsem měl nahrávku a tak jsem ho požádal, aby ji ohodnotil svými nezávislýma ušima. Netušil jsem, že on může jít ještě dál.
     Mauno hned odpověděl, že patrně také slyší slovo „Heilongjiang“, tak ho to zaujalo a vyhledal archív nahrávek z SDR přijímače Perseus z toho dne a hodiny. Patrně si denně odpoledne nahrává několik minut kolem každé celé hodiny. A že prý mi svoji nahrávku dává do přílohy mailu. Nedočkavě jsem soubor MP3 otevřel. To, co jsem slyšel, předčilo všechna má očekávání. Naprosto čistá nahrávka nejen jednoho, ale dokonce tří vysílačů z Heilongjiangu, které nejsou synchronizované a proto se ozývají s malým časovým zpožděním (ozvěnou) za sebou. Provincie má tedy na kmitočtu už tři vysílače programu Life Radio. Mohl jsem si ověřit, že Mauno slyšel to samé, co já. Po ohlášení začali hrát krátkou píseň, která je součástí identifikace. Na jejím konci je anglické ohlášení "Life Radio". Byla stejná jako na mé nahrávce.
To způsobilo, že jsem si tenhle kmitočet oblíbil a kdykoliv se mi to hodí, dívám se tam v 15 hodin, protože v té době jsou nejlepší příjmové podmínky. Už známou ID-píseň jsem slyšel v dalších dvou dnech. Jednou jsem dokonce při časovém znamení slyšel ozvěnu dvou vysílačů a jasně bylo slyšet, jak ID-píseň začala nejprve na slabším vysílači a pak na silnějším. Rozdíl byl asi půl sekundy. Udělal jsem tedy závěr, že z nejvýchodnější provincie Číny se u nás objevuje signál nejméně jednoho vysílače, a to skoro denně. Kdo by to čekal, že?

     Také tento díl doprovázejí nahrávky. Jsou tři, vložené do jednoho přehrávače dole. Budou hrát automaticky všechny tři za sebou. Je možné zvolit si také kteroukoliv z nich kliknutím myší na její název. První nahrávka  je ta původní ode mne (slovo „Heilongjiang“ je v 11. sekundě), druhá je na porovnání od Mauna Ritoly z Finska – nahráno ve stejný okamžik (zde je slovo „Heilongjiang“ v 17. sekundě) a třetí je převzata z internetového streamu. Přesto, že jsem byl ze své nahrávky nadšen, ta Maunova je svou kvalitou o několik tříd výš. Potvrzuje to vlastně už známou skutečnost, že nejlepší DXing se dělá ve Skandinávii. Kdo se zaposlouchá do Maunovy nahrávky důkladně (chce to sluchátka, nikoliv šeptátka z notebooku), podaří se mu rozlišit signály 3 vysílačů, které jsou časově posunuty. První je vzdálen víc, ostatní dva leží skoro na sobě, ale rozdíl je poznat. - Na třetí nahrávce z internetu je krásně slyšet nejen identifikaci, ale i anglické ohlášení "Life Radio" na konci.
     Znění identifikace programu Life Radio v čínštině (anglický přepis): „Heilongjiang Shenguo Guangbo“ (česky snad Chejlongťiang Šenkuo Kuangpo).
     Ještě je možná vhodné zmínit, že hned po časovém znamení následuje hlášení přesného času z automatu: „Peiťing šičjen...“ (Pekingský čas...). Časové hlášení v této podobě je stejné na všech čínských stanicích vždy po časovém znamení v celou hodinu.
Azimutální mapka ukazuje pomocí červené čáry trasu signálu z provincie Heilongjiang do ČR. Azimutální mapy mají sice zkresleně tvarované kontinenty, zato věrně ukazují přímou trasu mezi dvěma místy na Zemi. V tomto případě je vzdálenost asi 7500 km. Signál k nám přichází ze směru 43 stupňů, což napovídá, kam asi směrovat svoji dlouhodrátovou anténu.
     Na běžné mapce je provincie Heilongjiang zvýrazněna červenou plochou.