úterý 8. února 2011

Překvapení z Afghánistánu na 1386 kHz

Poslední lednový den přinesl na rádiových vlnách zase jedno překvapení. Odpoledne po 16. hodině jsem prolaďoval pásmo středních vln a nevynechal jsem ani kmitočet 1386 kHz. Tam už jsem neočekával nic nového, protože jsem měl dojem, že bohatství tohoto kmitočtu už jsem vyčerpal dřív: Čína, Jižní Korea, Japonsko. Ale tentokrát jsem zaslechl neobvyklou hudbu. Slabý signál, v první chvíli mne napadlo, že by to mohla být pirátská stanice z Řecka, kterými se to tam někdy hemží. Pak to ale charakter hudby vyloučil, vypadalo to spíš na Střední východ. Slýchal jsem takovou hudbu třeba v různých relacích pro Kurdistán.
     V následujících dnech jsem zjistil, že stanice se tam objevuje pravidelně, a to mezi 15:30 a 16:30 našeho času, kdy měl signál několik špiček. Také se tam mluvilo (hrálo se hlavně po 16. hodině) a řeč se zdála pocházet z oblasti, kde se mluví jazyky darí, paštu nebo persky, z nichž ten první a třetí jsou asi dost podobné, alespoň podle jejich zvuku a ty to asi nebyly. Na kmitočtu vysílá také provinční stanice z Afghánistánu se slabým vysílačem. V první chvíli jsem ale považoval za příliš odvážné o tom uvažovat. Ale nakonec k tomu všechno směřovalo.
     Konzultoval jsem nahrávku z finským DXerem Maunem Ritolou a on nevyloučil, že by to mohl být Afghánistán. Sám už tuhle stanici slyšel v roce 2009, když začala vysílat, ovšem u něj v jižním Finsku jsou příjmové podmínky naprosto odlišné od těch našich. Příští den si nahrál kmitočet 1386 kHz ve stejné době, kdy jsem ho sledoval i já, a porovnáním nahrávek jsme zjistili, že jsou totožné. To bylo radosti, alespoň na mé straně. Zničehonic se na domněle prozkoumaném kmitočtu objevila u mne nová stanice.

Stanice Paktin Ghag Radyo (v angličtině Radio Paktin Voice) vysílá na 1386 kHz z provincie Paktika (okres Barmal) na východě Afghánistánu. Vysílač má výkon pouhých 5 kW a relace jsou vedeny skutečně převážně v jazyce paštu. Stanice pracuje jako regionální studio společnosti RTA (Radio Television Afghanistan) a je v provozu od roku 2009.
     V dalších dnech jsem sledoval charakter příjmových podmínek a zjistil jsem, že někdy se signál objeví na chvilku kolem 15:30 hod., pak zmizí a vrátí se kolem 16:15 hod. Ve špičkách může být příjem docela dobrý, o čemž svědčí dvě nahrávky dole. Opakuje se známá skutečnost, že i velmi vzdálené a slabé vysílače mohou chvílemi přinést docela pěkný signál. Připomíná mi to letní sporadiku v pásmech FM a TV. Proč jsem ale v minulých letech nikdy neslyšel ani náznak signálu téhle stanice, to si neumím vysvětlit. Patrně se teď otevřelo příjmové okno, které bude jen krátkodobé. Stanici jsem slyšel 3 dny po sobě, potom už ne.

Na první nahrávce (1) z 2. února je v její první části typická hudba, kterou stanice hraje, ve druhé části je rozhovor, patrně na politické téma, ve kterém se zmiňuje Afghánistán a Írán.
Čas: mezi 15:30 a 16:30 našeho času.

Druhá nahrávka (2) je z 16. února a zachycuje další pěkný příjem kolem 16:30 našeho času.