neděle 29. května 2011

Radio Bethel, Lima, Peru – 1570 kHz

Kmitočet 1570 kHz je ve směru z Ameriky poměrně produktivní. Že jsem tam slyšel nedávno brazilskou stanici Radio Sociedad, to ještě neznamená, že se tam nemůže protlačit něco jiného. V květnu se tam často míchaly dvě stanice: tahle brazilská a s ní náboženská stanice z Peru – Radio Bethel.
     Radio Bethel vysílá na 1570 kHz z hlavního města Lima. Výkon vysílače neznáme, protože je tady poměrně nový. Asi před dvěma lety jsme na 1570 kHz slyšeli novou stanici Radio Nueva Q FM z Limy. Byl to vlastně přenos z pásma FM a stanice se netajila tím, že na kmitočtu dlouho nezůstane a přejde jinam. Patrně se tam už tlačil Bethel, mnohem větší stanice se zázemím v USA.
     Křesťanská stanice Radio Bethel má v Peru síť FM vysílačů, v každé provincii jich vysílá několik. V pásmu středních vln pracuje 6 vysílačů a není bez zajímavosti, že na krátkých vlnách mají také jeden vysílač – na 5950 kHz. Ten jsme před rokem nebo dvěma také slyšeli, ale má patrně velmi malý výkon, protože jeho signál byl (a podle všeho stále je) u nás velmi slabý.

Stanici jsem slyšel poprvé 12. května v 5:35 hod., to bylo příznivé ráno ve směru na Jižní Ameriku. V příštích dnech jsem ji slyšel ještě několikrát, vždycky byl její program náboženský a ve španělštině, takže nebylo pochyb, o jakou stanici se jedná, zatím se mi ale nepodařilo nahrát identifikaci. Víc štěstí měl Paul Crankshaw, který mi poslal pěknou nahrávku z 19. dubna. Paul žije na západním pobřeží jižního Skotska, ještě jižněji, než je Glasgow. Pochvaloval si příjmové podmínky toho rána, speciálně z Peru a mně se jeho nahrávka tak zalíbila, že jsem ji zařadil do přehrávače zde k mé nahrávce. Během vysílání se stanice hlásí jen jako „Bethel“ nebo „Bethel Radio“.

Obě nahrávky jsou označeny jménem autora. Na nahrávce, kterou udělal Paul, je slyšet pěkná ID ve 43. sekundě: „Semana Santa en Bethel Radio“.