pátek 14. května 2010

Nový společník na samotě

Nevlídnou čtvrteční deštivou náladu změnil odpoledne světlý okamžik: přijel mi nový společník - kolo. Už jsem si ho o víkendu doma připravil, a tak to nebylo překvapení, přistihl jsem se však, že už se na něj těším. Kolo „ESKA Premier“ je už možná víc než 20 let staré a posledních asi 10 let leželo rozebrané ve sklepě, aniž bych se na něj posadil.
     Rozebrané kolo mi přivezl odpoledne syn v kufru auta a s ním i velikou a těžkou sekeru typu „kalač“ na štípání větších kusů dřeva. Krásnou, červenou sekeru o váze 3 kg jsem ale jen vyndal z auta a odnesl do dřevníku, protože mne čekalo smontování kola a zkušební jízda. Podle rčení „Kdo maže, ten jede“ jsem kolo řádně promazal a v 18:45 jsem vyjel na zkušební jízdu po lesní cestě směrem na jihozápad. Tím směrem jsem zatím po cestě lesem moc nechodil, protože tam je nejbližší vesnice asi 5 km daleko. Asi po 2,5 km ústí lesní cesta na asfaltku 3. třídy mezi vesnicemi. Zkušební jízda k silnici a zpět byla tedy 5 km dlouhá a když jsem ji absolvoval za necelých 20 minut i s technickými zastávkami, byl jsem docela překvapen, jak se mi zkrátily vzdálenosti! Cestou se mi připomněla nectnost přehazovačky kola, kterou jsem už pozoroval před těmi mnoha lety. 4-kolečkový systém běží nejlíp na 3. kolečko, při jízdě do kopce je třeba přehodit na čtvrté, největší, ale ještě než dojedu na vrchol kopce, přehazovačka začne rachotit a jako automat přehodí zpět na 3. kolečko. Pak už při pomalé jízdě do kopce nejde znovu na 4. kolečko přehodit. Budu se muset pokusit o seřízení, případně víc posilovat, abych mohl vyjíždět kopce na horší převod… První jízda po nerovné cestě s kopečky mne docela vysílila, dost jsem to cítil v nohou, až jsem se sám před sebou trochu styděl. Ale vím, že se to bude s dalšími vyjížďkami rychle zlepšovat.
     Páteční deštivé ráno po propršené noci nevypadalo povzbudivě. Z Moravy přicházejí poplašné zprávy o blížících se povodních. Využil jsem přestávky v dešti a vyrazil na nákup do vesnice. Na cestu jsem zvolil kolo, abych kratším pobytem na cestě zmenšil riziko zmoknutí, kdyby se silnější déšť obnovil. Sice mírně pršelo a na planině mne zase přivítal studený severák, ale s kolem s blatníky můžete i do nepohody. Před samoobsluhou na malém parkovišti u obecního úřadu jsem jako zkušený vesničan opřel kolo do stojanu a bez toho, že bych ho zamknul, jsem ho klidně opustil. V samoobsluze jsem si všiml na mrazáku hromádky novin „Plzeňský deník – vydání Plzeň-sever, jih“. Byla u ní cedule „ZDARMA“. A to už povídá paní prodavačka: „Vezměte si také noviny, tenhle týden jsou zadarmo. Zaplatil je obecní úřad, protože je v nich celý týden seriál o nás.“ Nabídce jsem neodolal a středeční a čtvrteční výtisk skončily v mém batohu. Článečky jsou sice miniaturní, ale byl jsem rád za ten dárek obecního úřadu, přestože pod něj svým bydlištěm na hranici katastrů vlastně vůbec nepatřím…

     Pampeliškové plochy všude kolem by chtěly kvést, ale počasí jim to nedovolí. Jen sluníčko dokáže otevřít žluté květy. A pak se všude kolem šíří sladká vůně a silné bzučení včel z blízkých úlů, kterým stačí jen přelétnout plot a hostina je nadosah. Za jiným plotem na okraji lesa jsem po sluchu objevil v dutinách dvou stromů ptačí mláďata zatím neznámého druhu. Jejich rodiče vypadají jako kos, ale na kosa jsou příliš rozčepýření. Že by špačci? Mláďata jsou roztomilá, ale možná jen do té doby, než si člověk uvědomí, že v těch dutinách roste nová generace, která má přeurčeno zdecimovat letošní úrodu třešní na nedalekých stromech. Ale když bude úroda bohatá, bude dost pro všechny…