čtvrtek 6. května 2010

Rádiové pozdravy z Jižní Ameriky

Květen začal na rádiových vlnách slibně. Potěšila mne hlavně Jižní Amerika na mých oblíbených nízkých kmitočtech zhruba od 500 kHz do 10 MHz. Trochu mi vrtá hlavou, jestli tolik úspěšných úlovků, které mám za první májové dny, není způsobeno hlavně změnou denního režimu, která víceméně vyplynula z přírodních poměrů, hlavně z už značně posunutých východů a západů slunce proti zimě.

     Říkal jsem si, že bych měl využít také čas kolem půlnoci. Většinou jsem v té době spal, když jsem chtěl vstát brzy ráno před východem slunce. Jak to ale udělat, aby člověk byl svěží jak o půlnoci, tak ráno kolem 4. hodiny. První večer se to vyřešilo samo, když jsem z nedostatku vhodných signálů klimbal u rádia a procitl po půlnoci, právě ve vhodnou dobu. Naštěstí tady nebyla žádná manželka, která by jistě řekla: - Prosím tě, jdi si lehnout do postele, tady tlučeš hlavou o stůl… má to nějaký smysl? – Ano, zdá se, že to nemá žádný smysl a člověk se vyspí líp v posteli, ale mám jiné zkušenosti. Když je třeba překonat třeba jen dvouhodinové čekání na rádiové signály, je lepší trochu se prospat mimo postel. Zkoušel jsem sice ulehnout do postele na 2 nebo 3 hodiny, ale častěji se stalo, že jsem i přes budík zůstal ještě ležet a znovu usnul a pak už bylo všechno ztraceno. Zatímco v poloze vsedě nebo v křesle je člověk po probuzení mnohem čilejší a stačí se jen trochu projít nebo opláchnout studenou vodou a DX sezení může začít…

     Asi nejlepším úlovkem tohoto týdne byla stanice z Peru na středních vlnách. Poprvé jsem slyšel na 1570 kHz něco z téhle země. Identifikace byla poměrně obtížná, protože se jednalo o přenos z FM kmitočtu 107.1 MHz a až podle nahrávky jsem zjistil, že se jednalo o stanici Nueva Q FM z hlavního města Lima. Ještě jsem nikde nečetl, že by tuhle stanici někdo slyšel! Až následně jsem zjistil, že se jedná o úplně novou stanici s registrační značkou OCU4J, která přenáší na střední vlně svoji FM frekvenci. - Signál už se dlouho připravoval, slyšel jsem poměrně silnou nosnou vlnu už po 4. hodině ranní, pak se příjem trochu zlepšil a maxima dosáhl kolem východu slunce a krátce po něm, tzn. kolem 5:30 hod. našeho letního času (0330 UTC). Stanice hrála latinskoamerickou hudbu stylu cumbia a podle všeho ani nic jiného nehraje. Mezi skladbami i během nich stále vykřikují slogan „Tujba tu“ či „Plujba tu“, jehož význam mi uniká…
     Nahrávka stanice Nueva Q FM Lima je v pravém sloupci v DX Juke Boxu.
     Další zajímavá stanice přišla na 5921.27 kHz. Původně jsem si myslel, že snad byl obnoven provoz vysílače Radiodifusoras Minería z Bolívie. Příjem byl možný až do 0059 UTC, kdy byl signál překryt silným vysílačem na 5920 kHz. Slyšel jsem náboženský pořad, odkazovali na frekvenci 1370 kHz, kde je vysílač Radio La Voz de Minero z města Siglo Vente v Bolívii. To by mohlo odpovídat, oba vysílače patří svazu horníků v Bolívii. Na moji domněnku ale reagoval Henrik Klemetz, známý DX-detektiv ze Švédska. Připomněl, že bolivijští horníci nemají rádi křesťanské vysílání na svých stanicích. Podle Henrika by se mohlo jednat o náboženskou stanici Radio Bethel z Peru. Ta má vysílač na 1360 kHz v Limě (číselný údaj 1370 a 1360 zní ve španělštině velmi podobně!) a v pásmu 49 metrů má vysílač na 5950 kHz (Arequipa), u kterého mohlo dojít k přeladění o kousek dolů. Záhada tedy čeká na vyřešení... (Poznámka autora: Tento odhad se v průběhu dalších týdnů potvrdil: jedná se o přeladěný vysílač Radia Bethel.)
     Dalším kmitočtem, který mne zaujal, je 5954.16 kHz. Firma ELCOR v Kostarice zase zkouší vysílače, které vyrábí. Vysílač hraje pop music non stop. Sledoval jsem ho mezi 0045 až 0200 UTC, kdy ho vypnuli.
     V X-pásmu středních vln jsem s velkým štěstím natrefil na argentinskou stanici Radio AM 16-20 Mar del Plata. Kmitočet 1620 kHz. Pěkný signál z oblasti okolí hlavního města Buenos Aires. Naladil jsem se tam v 0225 UTC, krátce na to překryl signál řecký pirát. Naštěstí jsem slyšel pár slov, která mohou sloužit pro identifikaci: „…en el aire en Mar del Plata…“
     A nakonec jedna novinka ze začátku týdne: na 4900 kHz začala vysílat zatím neznámá africká stanice. Signál je velmi slabý. Zachytil jsem ji poprvé 3. 5. ve 2305 UTC a zjistil jsem, že ji den přede mnou hlásil jen Carlos Goncalves z Portugalska. Zatím se neví, co to je, patrně něco ze západní Afriky. V příštích dnech byl signál velmi slabý, prakticky nečitelný. Se signálem, který jsem nahrál kolem půlnoci z pondělí na úterý, se to nedá srovnávat, i když ani ten nebyl silný.
     Pravidelné sledování rádiových vln se vyplácí, přestože člověk musí často přetrpět i vysloveně jalové dny (nebo spíš noci). Drží ho ale pomyšlení, že zase přijde ta noc, ze které mu půjde hlava kolem a oka nezamhouří…
- - - - -
Dodatek 8.6.2010:
Stanice na 4900 kHz je Familia Radio z Guineje v západní Africe. Vysílač, který poskytla americká náboženská organizace HCJB, má výkon 1 kW a je napájen energií ze slunečních nebo větrných zdrojů.