sobota 26. června 2010

Konečně: pěkné rádiové ráno

Dnes ráno se to zlomilo. Přidal jsem novou nahrávku do pravého sloupce DX JUKE BOX. Na 1370 kHz jsem zastihl krátce přes 5. hodinou brazilskou stanici Radio Iguatemi ze Sao Paula. Prý má noční výkon 20 kW (ve dne 100). Už jsem tady o ní sice psal, ale tak pěkně jsem ji slyšel a nahrál poprvé. A navíc s kompletní identifikací včetně všech kmitočtů a značek, které používá.
     Na začátku nahrávky je upoutávka na fotbalové přenosy z mistrovství světa: Copa do Mundo 2010 (= světový pohár = mistrovství světa), Africa do Sul (= Jižní Afrika). V minutě 1:00 začíná identifikace.
     Kromě téhle stanice, která byla nejsilnější, byly slyšet ještě dvě další stanice z Brazílie na 1070 a 1430 kHz, a patrně i na 1570 kHz. Jejich identita zatím zůstala utajena…
     O rádiu jsem tady teď nějakou dobu nepsal, a to proto, že byly tak mizerné příjmové podmínky, jaké už dlouho nepamatuji. Od začátku června byla nejčastější poznámka v mých záznamech „podmínky všeobecně špatné“. Sleduji hlavně střední vlny, tropická pásma a krátké vlny zhruba do 12 MHz. Červnová rána byla jedním velkým zklamáním, jedno jako druhé. Jen kolem východu slunce se v pásmu SV ozvalo několik velmi slabých zámořských stanic, ale byly to jen nosné vlny, jinak nebylo slyšet nic. Nepamatuji, kdy bylo za poslední dlouhou řadu let tolik jalových dní. Až už jsem začínal věřit na tu sopku a její popel pokrývající evropskou oblohu.
     Teď jsem tady týden nebyl, mezitím jsem četl několik mailových zpráv, např. z Holandska, že tam slyšeli pár zajímavějších zámořských stanic. Tak jsem byl zvědav, co uslyším já, až přijedu. Shodou okolností bylo v předpovědi narušené až aktivní geomagnetické pole. Na to letos věřím, protože mne od jara ještě nezklamalo. A opravdu, dnes v noci vyskočil K-index na hodnotu 4 a já jsem pozoroval zlepšené podmínky do jižních směrů. Souvislost stejná, jako v květnu a červnu.
     Tento týden se nám slunce zase začalo vzdalovat. Noc se bude nejdřív pomalu, pak rychleji prodlužovat. Člověk neví, jestli má být smutný z toho, že se zase bude krátit den, nebo jestli se má radovat, že rádiové vlny zase ožijí…