úterý 29. června 2010

Nová pokusná anténa


Čas od času se snažím vylepšit své vybavení anténami na pozemku. Přestože mám k dispozici plochu o velikosti asi 70 x 60 m, což dělá v úhlopříčce 100 m, nějak se mi to nedaří a nemohu uvěřit tomu, že jsem po svém příchodu na tohle místo vybral na první pokus to nejlepší umístění antén, a to bez větších znalostí místních poměrů.
     Stabilně mám nataženou anténu longwire o délce 70 m a směru 70/250 stupňů. Od jejího konce jsem potřeboval natáhnout svod do domu a tak je na ni napojen další drát o délce 50 m a směru 0/180 stupňů. Celé to tvoří jakousi šipku. Anténa se chová na nízkých kmitočtech (DV, SV, tropická pásma, ale i vyšší KV) výborně do východních směrů. Naopak příliš dobře na ní nejdou směry západ, jihozápad a severozápad, i přes její směr 250 st. Mám za to, že je to způsobeno lesem, který vlastně hned u ní začíná.
     Druhá anténa je aktivní anténa MiniWhip na tyči ve výšce 10 m. Ta je všesměrová a podle toho se také chová: spolehlivě přenáší signály ze všech směrů. Protože je uprostřed zahrady a asi 15 m od domu, není ničím stíněna. Je ale známo, že její výkon není nekonečný, ale předčí ji longwire, který bude delší než cca. 50 m. Předčí ji ve svém konkrétním směru. To jsem si už několikrát ověřil na jiném místě v přírodě.
     Co bych chtěl tedy vylepšovat a co mi nedá spát? Zjistil jsem totiž v pásmu středních vln (MW), že stanice z Brazílie jsou trošku líp slyšet na anténě longwire 70 m (70/250 st.) než na MiniWhipu, který jinak slouží na příjem signálů z obou částí Ameriky. Brazílie je ve směru 230-240 st. Začalo mi vrtat hlavou, která část antény longwire (šipky) ji vlastně přijímá? Je to ta delší část ve směru 250 st.? A proč na ní není také líp slyšet Argentina, která chodí o poznání silněji na MiniWhipu, přestože směr je stejný? A jak to udělat, aby se příjem z Brazílie ještě zlepšil?
     Ve stejném směru jako je Jižní Amerika, je také Španělsko. A protože Jižní Amerika nechodí tak často jako Španělsko, bylo by asi lepší experimentovat s anténou na signálu španělské stanice Barcelona na 738 kHz. Ta má nejlepší signál na MiniWhipu.
     Tak jsem teď natáhl experimentální anténu o délce 35 m a začal jsem každý den měnit o kousek její směr. Jeden konec antény je ve štítu domu, výška 6 m, druhý konec je u plotu ve výšce 2-3 m. Podél plotu jsou menší stromky, na které je možné konec antény uvázat. Svod jde ze štítu kolem rohu domu do okna kuchyně.
     Ale zase jsem nedošel k žádnému zlepšení nebo náznaku změny, tak jako u dalších asi pěti dlouhých antén, které už jsem tady po pozemku tahal. Nová anténa se chová přesně jako MiniWhip, a to na převážné většině pásem, pokud jde o sílu signálů. Vzhledem k její krátké délce (35 m) má asi ještě malou směrovost. Spíš se uplatňuje její opačný směr, tedy severovýchod. Líp než na MiniWhip na ní chodí australské stanice na 120 metrech. Je to stejná situace jako u antény longwire 70 st. Tam se MiniWhip nechytá… Ale co je zajímavé: přestože na většině pásem, tedy i na 60 metrech, se nová anténa chová jako MiniWhip, jsou na ní brazilské stanice na 60 m slabší o 1-2 S ! Přitom ve stejném pásmu je poměr síly u stanice USA 1:1, u Kuby a Afriky také 1:1 ve srovnání s MiniWhipem.
     Už dřív jsem chtěl vylepšit signály z USA a Kanady pomocí dlouhého drátu v jejich směru. Ale nepomohlo to. Pořád zůstává nejlepší MiniWhip. Mám podezření, že to je způsobeno jeho výškou 10 m. Drátové antény nemohu do takové výšky vytahovat, zvlášť když je jejich instalace jen dočasná. A tak byly vždy jen ve výšce 2-3 m. Možná to je pravá příčina neúspěchu. Ale budu to zkoušet dál, i když možností už moc není…