čtvrtek 27. ledna 2011

Radio Karelija od finských hranic

Když silný švýcarský vysílač Sottens uvolnil kmitočet 765 kHz, zajímalo jistě nejen mne, jaké skryté stanice se tam objeví. Jednou z nich je i Radio Rossii, tzv. první ruský rozhlasový program. To by nebylo nic zvláštního, kdyby se nejednalo o vysílač Petrozavodsk, které je v ruské republice Karélie, na severu u finských hranic. A do vysílání se vkládají 4x za den místní relace s názvem Radio Karelija. To je vždycky zajímavé a v mnoha případech i vzácné.
     Netušil jsem, jak bude obtížné tyhle místní relace zachytit. Vytipoval jsem si první z nich, a sice ráno od 5:10 do 6:00 hod. našeho času. V té době je v Karélii o 2 hodiny víc. Během pěti dnů v řadě, kdy jsem příjem zkoušel, jsem tuhle zapeklitou stanici slyšel jen jednou, a to ještě jen asi z 50 procent času. Ale podařilo se mi vytěžit maximum. Hlavně jsem slyšel zprávy v místním jazyce karelštině, která se trochu podobá finštině. Zprávy trvají asi 7 minut, jinak relace běží v ruštině.

Na nahrávce je nejzajímavější právě ukázka karelštiny. Rozhodl jsem se nechat na začátku ještě nepříliš kvalitní pasáž ze začátku relace v 5:10 hod. s ohlášením, ta bude ale srozumitelná jen se sluchátky. Dál už je zmíněná karelština a tam je kvalita příjmu docela dobrá.