středa 14. prosince 2011

Radio Merkurs, Riga - 1485 kHz

Když jsem 7. prosince před 10. hodinou dopolední ladil na přijímači přes kmitočet 1485 kHz, zaslechl jsem německou píseň, takový ten, jak se říká, šlágr nebo cajdák, jaké hrají holandské pirátské stanice. Poznal jsem německého zpěváka Heino, a kdo ho zná, ví, co mám na mysli. Následovala další podobná skladba a další, dokonce zazněl i podobný šlágr v holandském provedení. Řeč žádná, jen nával těchto písní, jedna za druhou. Sice mne napadlo, jestli se nejedná o vzácnou stanici Radio Merkurs, protože jsem slyšel, že hraje různé styly, i ruské polooperní pěvce pop music, ale nevěřil jsem, že by stanice byla slyšet teď, dopoledne. Slyšel jsem ji před dlouhou dobou jen krátce pozdě odpoledne.
     V 10:15 se konečně ozval mužský hlas a v jazyku, který připomínal finštinu nebo estonštinu, skutečně ohlásil „Merkurs Radio“. Řekl asi dvě věty a zase se hrálo dál. Přestože jsem měl tuhle stanici naladěnou v pozadí při jiné práci až do odpoledne, jiné ohlášení ani řeč už jsem neslyšel. Postupem času se objevily i angloamerické oldies. Signál se ztrácel, zase objevoval a jen pomocí rámové antény jsem mohl zvolit takový směr, aby nerušila berlínská stanice Oldiestar Radio svým intenzívním šumem, protože vysílá v systému DRM. Nejlepší směr byl 40 stupňů, tak byla berlínská stanice, jejíž signál přichází přímo ze severu, skoro úplně potlačena.
     V jedné chvíli jsem zažil překvapení. Předehra k další skladbě vnucovala silně myšlenku, že se chystá Karel Gott s písní „Kdepak ty, ptáčku, hnízdo máš?“. Ano, byl to on a dokonce v češtině. To bylo určitě po několika letech poprvé, co jsem zase slyšel v cizím rozhlase zpívat českého zpěváka česky.
     Radio Merkurs vysílá z Rigy v Lotyšsku na 1485 kHz výkonem 1 kW. Je to stanice naprosto ztracená mezi desítkami dalších evropských stanic na tomhle přeplněném kmitočtu. V západních Čechách jsou tam většinou slyšet vysílače sítě AFN pro americké vojáky v Německu a několik let je kmitočet zahlušen již zmíněným šumem DRM z Berlína.
     Odpoledne se signál z Rigy ztratil. Zkoušel jsem to druhý den ve stejnou dobu dopoledne, ale po Merkursu ani stopa. Marně jsem čekal až do odpoledne. Třetí den byl naopak zase slyšet, ale ne tak, jako první den. Někdy se prostě na člověka usměje štěstí.
     Nahrávka hlášení se mi nepodařila, ale pokušení nahrát Karla Gotta jsem neodolal. Alespoň mám Radio Merkurs na nahrávce v téhle podobě, identifikace se mi možná podaří jindy.
     Internetová stránka Radia Merkurs je jednoduchá, také informací tam moc není. Ze samotné stránky není možné spustit stream, ale přes TuneIn to jde. Je zajímavé, že na stránce ve fóru probíhá celkem živá diskuse každý den. O čem si tam posluchači píší, to se mi ale z obtížných textů v lotyšštině nepodařilo zjistit...

Na nahrávce je Karel Gott. Toho každý pozná. Že se jedná skutečně o Radio Merkurs z Lotyšska, tomu snad laskavý čtenář uvěří. Ve druhé polovině nahrávky začíná z pozadí vystupovat DRM šum z Berlína.