neděle 31. října 2010

Motýli - nový život na konci roku

Za okny je sychravo a zima, příroda se ukládá k zimnímu spánku, život jakoby končil. Ale ne všude. V mé sklenici život právě začal. Babočka paví oko poprvé rozevřela svá krásná křídla.
     Jak se to všechno semlelo, teď na konci roku? Když jsem byl na cyklistickém výletě v polovině října, na jednom místě, kde jsem odpočíval a svačil, jsem na kopřivovém porostu objevil větší množství černých, chlupatých housenek. Nedávno mi umřela velká, 6 cm dlouhá a krásně červená housenka drvopleně obecného, kterou jsem vylovil ze studny. Tam byla v ledové vodě asi moc dlouho, a tak přežila jen několik dní. Teď jsem dostal nápad, že bych to mohl s těmihle černými chlupatými housenkami babočky paví oko možná dotáhnout dál.
     Přinesl jsem si tedy domů pět kousků i se zásobou kopřivového listí. Po necelém týdnu housenky zmnohonásobily konzumaci listí a během jedné noci sežraly všechno. To byla neklamná známka, že se připravují na zakuklení a následnou metamorfózu. Týden po jejich přinesení se skutečně během jednoho dne všechny zakuklily. Překvapilo mne, jak byla přeměna housenky v kuklu rychlá. Když jsem nestačil sledovat přeměnu u prvních z nich, nařídil jsem si budík - minutku na 1 hodinu, ale i to byla krátká doba. Když jsem se za hodinu přišel podívat, místo housenky už tam visela světlezelená kukla.
     10 dní po zakuklení začaly kukly měnit barvu ze světlezelené na zelenohnědou. 13. den po zakuklení jsem ráno objevil ve sklenici prvního motýla. Visel vedle kukly několik hodin bez hnutí, prokrvoval křídla a celý organismus. Pod sebe vypustil pár kapek hnědé tekutiny. Asi po 8 hodinách sletěl na dno sklenice. Když jsem se ho dotkl špejlí, začal ve sklenici vesele poletovat.
     Ostatní kukly už buď praskají nebo jsou ještě uzavřené. Je otázka, jak se bude dařit motýlům vypuštěným do přírody v listopadu. Jsou sice připraveni přezimovat v tomto vývojovém stádiu (někam zalezou), ale budu muset ještě zjistit, co budou potřebovat před svým zazimováním. Přinejhorším je nechám v bytě nebo na půdě. Už jsem tady popisoval, jak na hájovně vyletělo na jaře za kuchyňskou linkou právě takové paví oko a zamířilo si to k oknu za světlem. Zimu tam přečkalo očividně bez problémů.
     Za okny je už tma, chladno a sychravo, ale ve sklenici to vypadá jako na jaře. Není to radost?

Na následujících fotografiích jsem zachytil celý proces přeměny z housenky na krásného motýla:

Housenky se zavěsily na špejle nebo na stěnu sklenice

Za dva dny se všechny zakuklily

13. den po zakuklení se vylíhl první motýl (imágo).
Je neuvěřitelné, jak mohl být v malé kukle složený tak velký tvor.

Asi za 8 hodin po vylíhnutí bylo paví oko schopné létat a chvílemi otevíralo křídla