středa 27. ledna 2010

Mrzne, až praští…


V úterý se to připravovalo a ve středu ráno jsme měli zase po dlouhé době poznat, co je to mráz -17 stupňů. Krásné úterní slunečné počasí vyhnalo před poledne teplotu na pouhé dva stupínky pod nulou, sluníčko lákalo na vycházku do přírody, mne vylákalo s vozíkem do lesa. Měl jsem tam připravené pěkné smrkové kousky, zůstaly skoro dva týdny opřené o strom, jak jsem je tam nechal. Od té doby přibylo sněhu a tak byly dopravní podmínky s vozíkem značně ztížené. Zase jsem litoval, že nemám saně. Troška námahy a pohybu ve zdravém mrazivém počasí ale neuškodí. V lese byly jen stopy zvěře, žádný člověk tam za tu dobu neprošel. Tím pádem bohužel i troje jesličky a jeden větší krmelec zely prázdnotou a žádné stezky lesních obyvatel k nim nesměřovaly…
     V noci z pondělí na úterý jsem dělal pokusy s příjmem digitální televize v téhle skryté lokalitě. Přivezl jsem si k notebooku televizní USB tuner, který umí zpracovat jak analogový, tak i digitální signál DVB-T. Věděl jsem, že v místnosti je u stropu analogový signál TV NOVA na 8. kanálu z převaděče Plasy, který je kvůli městečku utopeném v hlubokém údolí řeky Střely pořád ještě v provozu. Stojí na malém zalesněném kopečku, kde byl před léty ohraničený vojenský prostor a ještě dneska jsou tam vidět zbytky zpola zasypaného velkého bunkru a zákopy pro vojenskou techniku.
Ale s anténou – sítem pro UHF – které tady je, je signál samozřejmě dost špatný. Nikdy jsem tady televizi nesledoval, není to moje hobby. Až teď jsem byl zvědavý na ten digitál. Na stejném místě u stropu se mi jen načetly názvy programů multiplexu 2 z vysílače Krašov. Beznadějně bez obrazu. O tři metry dál na okně směrem na SSV to ale vypadalo úplně jinak. Naskočily multiplexy 1 a 2 v perfektní kvalitě, přestože vysílač je západním směrem. Od toho okamžiku tedy vím, že je tady možný příjem 9 programů v perfektní kvalitě. Další kontakt se světem, po rádiu a internetu. Do budoucna mám zatím ještě mlhavý plán zprovoznit tady zařízení pro radioamatérský provoz na krátkých vlnách, až se sluníčko zase probudí a oživí vysoká pásma…
     Tenhle týden trvá den 9 hodin a noc 15 hodin. To dává ještě spoustu možností na průzkum rádiových vln od pozdních odpoledních do pozdních ranních hodin. K mému zklamání se mi tentokrát nepodařilo po týdenním vypnutí úplně oživit přijímač. Už nějaký čas se nepravidelně projevuje závada, teď už přetrvává třetí den. Minule běžel přijímač dva týdny bez problémů při nepřetržitém provozu bez vypnutí. Teď jde jen AM a když přepnu na LSB, USB, CW nebo Synchro, tak se ozývá jen burácení bez kloudného signálu. To samozřejmě stěžuje příjem stanic na obtížnějších kmitočtech, kde je třeba pracovat s postranními pásmy a úzkými filtry kvůli rušení. Dneska chci přijímači domluvit a zase trochu proklepnout miniaturní varikapy, které jsou podle všeho příčinou jeho vzdorování. Mikropáječku jsem si ještě nepořídil…


Úterní příjemné a slunečné polední počasí se v 15 hodin ještě vylepšilo úplným vyčištěním oblohy, vylezl Měsíc, je ho jen půlka, a zároveň se začalo prudce ochlazovat. Při západu slunce bylo už -10 a když přijeli dva myslivci s džípy, bylo ještě o dva stupně míň. Už za tmy zaparkovali naproti hájovně, chvíli něco kutili v autech a baterkami a pak zmizeli v lese. Už jsem si všiml, že vyrážejí do nočního lesa, když je jasno s měsíčním svitem. Jejich nadšení jim v mrazivém povětří vydrželo tři hodiny, po 21. hodině ještě vykouřili u aut cigaretu a po čtvrthodině už červená koncová světla obou pěkných vozidel zmizela v zatáčce cesty. Kolem se rozhostilo naprosté ticho a jen teploměr na okně nenápadně stahoval svoji rtuť na cestě k ranní sedmnáctce…