středa 6. ledna 2010

Prostředek týdne, pro mne ještě začátek…

Ve středu uprostřed týdne jsem pořád ještě na začátku svého novoročního zimního pobytu na lesní samotě. Minulou noc jsem se dost věnoval rádiu, zvlášť kmitočtu 594 kHz, kde se na konci roku nadobro odmlčel silný německý vysílač. Co je asi slyšet na uvolněném kanálu? Už v úterý odpoledne jsem tam zaznamenal kyjevský vysílač BBC. Po půlnoci se ozvala portugalština a to mne zaujalo. Jak jsem za chvíli zjistil, měl jsem tu čest slyšet poprvé Radio Sim, které patří portugalské společnosti Radio Renascenca. Portugalsko je u nás na středních vlnách vzácnost.

     Když jsem ladil na dlouhých vlnách, narazil jsem na 270 kHz na testovací tón. Bylo 0050 UTC. Na kmitočtu jsou jen dvě stanice: náš ČRo 1 z moravského vysílače Topolná (ten v noci mlčí) a potom už jen Radio Slovo ze vzdáleného Novosibirska. Test měl typický charakter: 5 sekund tón, 5 sekund pauza; to už pamatujeme od doby SSSR. V celou hodinu, když mělo vysílání začít, šel slaboučký signál podle známého zákona schválnosti do úniku a až 2 minuty po celé hodině se objevila řeč. Hlasatel přečetl zprávu o počasí (byl jsem zvědavý, jaká je na Sibiři teplota, ale rozuměl jsem jen slovům „pod nulou“), v 0103 UTC zprávy skončily, zahráli ruskou pop music a pak už se jen mluvilo…
     Ráno jsem zase kontroloval uvolněný kmitočet 594 kHz a zase mne tam překvapil jiný jazyk: slovinština. Radio Odmev s vysílačem o výkonu pouhých 0,6 kW mělo na konci zpráv po 0800 UTC informaci o počasí a jmenovalo tam konkrétně Cerkno, odkud vysílá.
     Počasí bylo dneska ranním tématem: Anglii zasáhla sněhová kalamita a mrazy, a tak např. BBC Radio Scotland na 810 kHz vysílalo informace o uzavřených školách. Kousek vedle, na 882 kHz, vyčlenilo BBC Radio Wales středovlnné vysílače na 882 a 657 kHz pro speciální vysílání s názvem „Special Snow Programme“. Seznam škol, které jsou dnes kvůli kalamitě zavřené, zabral 20 minut! Sněhové zpravodajství bylo slyšet i na dalších regionálních stanicích BBC, zatímco komerční hudební stanice se tím patrně nezabývají…
     Tady zůstáváme bez kalamity, ráno bylo jen -6 °C, čekal jsem větší mráz. A tak vzhůru do nového dne, bude i pracovní, až se podívám do pošty, uvidím, jak bohaté rubriky pro lednové číslo Radio Revue (www.dx.cz) mi redaktoři poslali. Oknem na zahradu vidím nějaký ptačí sněm. To mi připomnělo, že jsem letos ještě nenasypal do krmítka…
     Ještě pár slov k blogu: když jsem na konci roku testoval umístění různých druhů příspěvků, dal jsem sem, co jsem měl při ruce, takže trochu níž najdete i zprávy, které už byly otištěné např. v Radio Revue. Nebudu je mazat, někoho třeba zaujmou, nicméně napříště už by tady měly být spíš věci, které mne aktuálně zaujaly; běžné zprávy z RR by se tady neměly objevovat…